torsdag 13 oktober 2011

Från kelgris till kapitalistsvin?

Alltså, nu bryter jag mot en av mina egna bloggregler (som för övrigt är att aldrig nämna arbetsgivare vid namn, aldrig nämna någon i min närhet vid namn, inte blogga om arbetsuppdrag åt min arbetsgivare, inte lägga upp bilder på ansikten på folk, inte blogga om politik). Ja, jag vet att det kan uppfattas som fegisregler men de är till för att upprätthålla min och mina närmastes integritet (va? Älskar vi inte det ordet, folket?), men nu kan jag inte hålla mig längre så jag bryter en utav dem.

Jaha, vad har vi att säga om Juholt då i dessa dagar. I En radiointervju i P4 som har återgetts i DN.se säger han att allt är ett misstag och att vem som helst kan begå fel. Förvisso kan det vara så, men jag kan ju tycka att det är lite märkliga "fel" han har gjort. Om det skulle vara så att det är ärliga misstag, hur småklantig och dåligt påläst är man inte då? Kan man verkligen läsa på tillräckligt för att bli Sveriges nästa stadsminister om man inte fixar regler för bostadsbidrag och reseersättning?

"Han tillade dock att det här är något att han har räknat med, att han inte är överraskad att något så dramatiskt kan drabba en person i hans ställning och att han varit med om liknande under sin tid som nära medarbetare till Göran Persson." (Citat DN.se)

Jag kan ju tycka att om man har varit med om liknande under sin tid som medarbetare till Göran Persson så borde man väl ha lärt sig något om hur dylika saker uppfattas? Juholt poängterar också att han verkligen inte är den girige typen och jag är nog benägen att hålla med. I alla fall när det gäller reseräkningarn. Vad jag förstod så handlade det om, på sin höjd, ett par tusenlappar. Hade han varit girig skulle han väl ha försökt pungslå sin arbetsgivare på mer? Jag vet i och för sig inte hur mycket det rörde sig om när det gäller bostäderna men jag tror fortfarande inte att det handlar om ren girighet. Eller gör det det?

Men om det nu är som han säger att allt bara är ett missförstånd från hans sida så kan jag inte se hur det skulle vara bättre? Jag menar, krävs det verkligen ett geni för att fatta att man inte kan plocka bidrag både för sin egen bostad och sambons? Måste man ha en doktorsgrad för att förstå att man inte kan kräva milersättning för egen bil under samma period som för hyrbilen som jobbet betalar? Är det verkligen så svårt att förstå? Nä, jag tror faktiskt inte det.

Är det bara jag som tycker att mysfarbrorn börjar försvinna och en skenhelig politiker som gärna pratar om solidaritet, bara det inte gäller honom själv, som börjar skönjas?

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Hmm, jag är ju inte så värst insatt men såg ett debattprogram om detta. Det var väl inte så att han försökte plocka ut ersättning för två bostäder utan att han plockade ut ersättning för en bostad, men borde bara fått plocka ut för en halv, då han bodde med sin sambo? Och dessutom var det tydligen så att reglerna var så svårtolkade att det fortfarande inte är självklart vad som gäller? Och inte heller hade han begärt något specifikt belopp utan lämnade in lappen med enbart vad bostaden i nuläget kostade i månaden. Tror det är ett mediadrev som schaussat (stavning?) upp det alldeles helt enormt mycket. En höna av en fjäder. Det verkar ju inte ens säkert att han gjort något fel. Dock inte till hans fördel att han själv säger att han gjort fel. Det var väl ett försök att stå för det han gjort, men det var ju kanske inte ens fel.. :-S