onsdag 2 november 2011

Är det Rix FMs fel?

Radiokanalen Rix FM delade ju ut små töntiga lappar i brevlådor där "grannen" klagade på den höga musiken 03:00 på morgonen. Ganska töntigt och lite småkorkat reklampåhitt men radiokanalen i fråga har ju bett om ursäkt. Erkännas ska ju att reklamen har antagligen fått vansinnigt mycket större genomslag än vad man räknat med från början.

Det verkar ju verkligen vara så att ohälsosamt många människor "gick på" denna reklam och trodde på fullaste allvar att det faktiskt var en granne som klagade. Jag vet att flera av mina grannar har fått en sån lapp, själv har jag inte sett till den hemma. Det kanske kan vara så att ej-reklam-skylten på min dörr fungerar...

Hur som helst så har vi hamnat i lite småfejd med en granne under oss. Det är ett äldre par där mannen verkar vara synnerligen trevlig men frugan verkar ha fått lite för lite att göra på ålderns höst. Sen vi flyttade in har hon klagat på att vi klampar i golvet så de inte enns kan höra sin egen TV (höja ljudet är inte att tänka på?). Det har diskuterats, jag har till och med varit hemma hos dem medan min man har gått omkring hemma hos oss och lyssnat. Det ska tilläggas att vi inte hörde ett ljud då. Vi har bett att hon ska ringa oss när hon hör ljud som hon upplever störande. Hon har aldrig ringt. Nu senast var hon upp och gnällde för att hon hörde ju att vi gick i vår lägeneht. Jaha? Det är klart vi går i vår lägenhet. Vi frågade om det var så att det störde när hon skulle sova på kvällen eller vila på dagen. Nä, det var det inte. Hon bara hörde att vi rörde på oss i vårt hem. Det upplevde hon som mycket störande. Det ska väl tilläggas att det var under dagtid på helgerna som det var absolut värst.

Efter det här kände vi oss lite uppgivna. Jag menar, det är ju inte rimligt att vi ska smyga omkring hemma bara för att vi har en uttråkad tanta under oss som inte står ut med att hennes grannar lever. Så vi mailade styrelsen och bad om råd hur vi skulle lösa den här konflikten. Svaret vi fick var att vi skulle inte göra ett smack. Det enda vi skulle göra var att nästa gång grannen klagade så skulle vi be henne framföra sina klagomål till styrelsen i en skrivelse. Toppen!

När jag läste den senaste krönikan av Fredrik Backman kom jag att tänka på en sak. En av Lill-Fisans dagisfröknar sitter i vår styrelse för bostadsrättsföreningen. Vi har fått veta av henne att den kära grannen är en liten gnälltant som alltid gnäller om det går att gnälla. Finns det inget att gnälla på så hittar hon på något. Hur som, när jag hämtade på dagis häromdagen så fick jag reda på att lilla tantaluran hade ringt till ordförande och gnällt. Först i något till synes helt annat syfte men sen när hon ändå höll på så passade hon på att gnälla lite på att vi har mage att gå i vår lägenhet. Den fina ordförande sa då att det var inget hon kunde bråka om, punkt slut. Så då börjar hon hitta på att vi tvättar efter 10 på kvällar. Tack och lov så har ordförande bättre förstånd än att gå på allt den här människan häver ur sig.

Hur som helst kom jag att tänka på en sak. Tänk om tantan tror att reklamen från Rix FM är en lapp från oss där vi på något otrolig barnslig sätt "ger igen" för hennes gnällande? Och att det var det som utlöste telefonsamtalet till ordförande? Då är ju det här Rix FMs fel! Och lite tantens eget fel som är så korkad att hon på fullaste allvar tror att vi skriver töntiga lappar och lägger i folks brevlådor. Fast man kanske skulle skiva en lapp a la Desperate Houswives med texten "jag vet vem du ringde", helt anonymt. Då jäklar skulle det bli drama i trappuppgången!

Disclamer: Naturligtvis så skulle jag ALDRIG göra något sådant. Men det är en kul tanke att leka med...