onsdag 16 november 2011

Science on film

Härom helgen så sov Lill-Fisan extra länge på dagen. Det gjorde att jag för ovanlighetens skulle lyckades se en hel film. Jag är en sån där person som gillar att se om filmer. Den aktuella filmen var Batman Begins. Jag gillar den. Den har ett skönt mörker och sen är det ju inte helt oviktigt att Christian Bale är ganska så mumsig i den... Fast en av de härligaste karaktärerna i filmen är den lilla vetenskapskillen som spelas av Morgan Freeman. Det är bara en liten biroll men ack så naggande god. Denna karaktär är FoU ansvarig på Wayne Enterprise. Han är ansvarig för upfinnandet och utvecklandet av en mängd coola, högteknologiska prylar. Senar i filmen visar det sig att han inte bara är ett "engineering wizz" utan han kan framställa vaccin också! Sug på den ni!

Det är här som jag börjar fundera på om hollywoods sätt att försöka glamourfiera "smarta" männsikor (inse, kan man matte, lite fysik och en gnutta kemi är man smaaaart, verkar de flesta tycka iaf) är det som har gjort att unga verkar fly de naturvetenskapliga utbildningarna. Om vi nu ger fan i att blanda in CSI och andra populära TV-serier som ska hypa de naturvetenskapliga utbildningarna utan bara koncentrerar oss på Morgan Freemans karaktär så kan vi dra vissa slutsatser. Det finns inga sådana människor på riktigt. Eller, jo, de kanske finns men jag har aldrig träffat något som har kunnat utveckla kevlardräkter som stoppar automateld, tyg som antar en viss, styv, form när det utsätts för en elektrisk ström, mycket avancerat bilfordon som dessutom kan accelerera så snabbt att den "hoppar". Att denna person sen, dessutom, kan ta ett blodprov, isolera de aktiva substanserna i det luftburna neurologiska gift som blodet utsatts för, för att sedan tillverka ett perfekt fungerande vaccin. På TVÅ dagar! Ja, vad kan man säga. Jag kan förstå unga männsikor som blir lite besvikna och lätt överväldigade när de inser mängden av de studier de skulle behöva genomgå för att kunna göra detta.

De flesta som jag känner som har yrken inom det naturvetenskapliga området är specialicerade på en ofta ganska smal bit av sitt område. Sen kan de ha ett grovt hum om angränsande områden men oftast inte så mycket mer än så. Inte märkligt att unga inte orkar plugga när de inser hur mycket man måste plugga för att bli som dem, smartskaften på film. Där jag jobbar finns det en kille som är grym på att rita och designa delar som framställs av gjutgods. Men han skulle inte för sitt liv kunna rita en bra svetsad konstruktion. Jag själv är ganska så duktig på att räkna på om saker kommer hålla eller inte. Däremot skulle jag nog inte kunna konstruera något vettigt som än mindre gick att sätta ihop eller framställa. Alltså, alla vi som jobbar är duktiga på det vi gör men be oss inte göra något utanför vårt område, för det är att be om kaos!

Naturvetenskap är sjukt spännande, men det är inte enns hälften så glammit och coolt som det är på film. Fram för allt så ska man inte komma att tro att bara för att man kan rita elkretsar till en bil så kan man bygga hela bilen. Än mindre framställa ett vaccin på 2 dagar.

Inga kommentarer: