tisdag 29 november 2011

Årets julklapp

Glöm platt-TVn, nu ska vi ge bort mat i julklapp. Kanske inte en sån himla dum idé egentligen. Är det något vi alla behöver så är det ju just mat. Men det har varit lite debatt om dessa matkassar. Konceptet är att kunden får en matkasse levererad till dörren inklusive recept. Nu har DN.se småtassat i Plus fotspår och konstaterar att dessa kassar är dyyyraaaa. Det är mycket billigare att handla själv.

Eh, well duh! Det är klart det är mycket billigare att handla själv. Behövs det verkligen göras undersökningar om detta och skrivas artiklar om detta i dagspressen? På allvar? Var det någon som faktiskt trodde att det skulle vara billigare att få maten, med recept, hemlevererad mot att handla den själv? Nä, trodde inte det heller. Dessutom börjar jag bli lite småtrött på allt detta gnidna "det är myyycket dyrare än att göra det själv". Fast det går ju så fint hand i hand med dagens sluta-konsumera-ideologi. Men är det verkligen det som är det viktigtaste i detta fallet?

De flesta tjänster och varor är dyrare än om du skulle göra det själv. Allt från målerijobb till att få hem potatis. Men det är ju lite det som är själva poängen med företagsverksamhet. Företaget, eller de som äger företaget, vill tjäna pengar. Om nu företaget lyckas komma på en sån bra produkt och tjänst att 5% av hushållen använder sig av tjänsten betyder det inte att 5% är lurade. Det betyder att 5% tycker det här är så jäkla bra att man är villig att betala för tjänsten. Det för dessutom med sig att fler kan få jobb hos det lyckade företaget. Dessa får i sin tur mer pengar att spendera eller spara. Everybody wins!

Jag har fått för mig att familjer nuförtiden har det, genosnittligt, bättre ekonomiskt än vad en genomsnittlig familj hade det på 70-talet. Vad många familjer, då kanske främst småbarnsfamiljer, har det dåligt med nuförtiden är tid. Jo, det är ju liksom baksidan av den ekonomiska välfärden. För att uprätthålla hushållets levnadsstandard krävs det oftast att 2 vuxna arbetar. Om man då ska få ihop 8 timmar arbete om dagen, restid på 1,5 timmar till och från arbetet, hämtningar och lämningar på dagis SAMT att planera, handla och laga middagsmaten ja, då blir det inte så jäkla mycket tid över till att umgås med barnen och ha trevligt i veckorna. Naturligtvis handlar det här om priorieteringar. Men om jag kan stryka planering och handlingsmomenten för 5 middagar på 2 veckor så är det tid guld värd jag sparar. Att jag sen kanske får hosta upp 200 kr extra för att någon annan tar sig tiden att planera dessa middagar och handla dem åt mig, det är billigt enligt mig.

Som sagt, jag tror att det är lite snedvinklat att bara fokusera på den faktiska kostnaden i kronor och ören och inte titta på vinsten i helhet det faktiskt innebär med en sådan här tjänst. Att slippa släpa iväg hungriga småungar till affären och samtidigt som de sitter och ylar i vagnen försöka komma på vad ni ska äta till middag, idag igen.

Inga kommentarer: