onsdag 21 december 2011

Nu fattar jag uttrycket "julstress"

Jag har aldrig riktigt förstått varför folk gnäller över att de är stressade runt jul. Själv har jag myst omkring, lagat mat, gjort godis, bakat, fixat glögg och julkort, slagit in paket och bara haft det allmänt trevligt och trivsamt. Det var innan jag fick barn.

Nu sitter jag här och börjar ana ett begynnande magsår för jag måste jobba heltid i princip fram tills vi ska åka till Växjö och farmor. Vi har fortfarande inte slagit in paketen. Vi har fortfarande hemmagjorda-presenterna kvar att göra och jag lovade svärmor att jag skulle baka vörtbröd till henne. Nu är det 2 kvällar kvar (då ska vi hinna packa och tvätta också) innan vi åker iväg och jag fattar inte hur detta ska gå till. Ikväll är jag ensam med lilla fröken där hemma, maken är på julbord. I vanliga fall är inte det ett problem, Lill-Fisan brukar somna vid 19:30 och sover sen snällt hela natten. Möjligtvis kommer hon uppkrypandes i vår säng frammåt småtimmarna men annars är det väldigt lugnt hemma hos oss på kvällarna.

Men på sista tiden har lilla fröken vaknat vid sådär 9-tiden på kvällen och vägrat somna om förräns vi föräldrar (läs mamma) går och lägger sig. Man ska ligga brevid henne medan hon väntar på att klockan blir 22:30 och hon ska ligga och pilla mig i håret. Försöker man skicka in pappa börjar hon låta som en mistlur och det slutar med en hysterisk unge som gråter så hon kräks. Det är ju vanligt att det blir lite stökigt veckan efter sjukdom eller så men det är så sjuuukt illa vald tidpunkt just nu.

Så planen för eftermiddagen och kvällen är att ge henne lite inslagningspapper, snöre, barnsax och bara låta henne go nuts. Då kanske jag har en chans att hinna få något gjort, för nu börjar det bli lite tight med tid...

1 kommentar:

Kristina sa...

Ha ha hon håller er igång iallafall ha ha ha. Hon är för söt! :)