torsdag 7 februari 2013

Triss i mössor


Det har som bekant varit lite kylslaget under januari månad. Det gör ju att man, som vuxen, inser vikten av att ha varma och gärna lite snygga mössor. För länge sedan hittade jag ett mönster på Pintereste som var så sjukt häftigt. Vad som är extra trevlig är att det är ett gratismönster.


Den här mössan virkas av stolpar och något som kallas "Front post double crochet". Det här var faktsit första gången som jag virkade efter ett engelskt mönster, så det var lite nervöst. Men tack gode gud så finns det jättemånga männsikor som spelar in instruktionsvideos på alla olika maskor som finns och lägger upp på nätet. Så det är bara att googla!
 
Just den här mössa har jag virkat i ett grövre garn än vad mönstret anger. Jag har använt ett grovt ullgarn och virkat på nål nr 6. Det gjorde att jag inte behövde göra den sista ökningen i mönstret.
 


 Det är i alla fal himla trevligt att man har lärt sig virka på engelska,för det gör att tillgången till gratismönster har ökat markant. Det kommer komma så mycket fint här under våren så det är ju helt vansinnigt!

5 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Vilka fina mössor, och fina pastelliga färger!

Malin på pastill.nu sa...

Vilka fina mössor, och fina pastelliga färger!

Malin på pastill.nu sa...

Skrev jag att jag tyckte att de var fina? ;-)

gunillafjell sa...

Vilka fina mössor... har du kanske ett mönster att dela med dej av// Gunilla

Unknown sa...

Fina mössor. Har du kvar mönstret. Länken är ok men inlägget borttaget på sidan nämligen o det hade varit kul att prova denna fina modell.//SusanGrahn