fredag 2 mars 2012

Asså... va?

Nu har DN.se slagit till igen. Antingen så är det DN som inte orkar skriva utförligare eller så är de som gjort undersökningen dåliga på att uttrycka sig korrekt. Det hela handlar om att helammade spädbarn har mindre risk att senare i livet utveckla övervikt. Vad man trodde att det delvis hängde ihop med var barnet egen självreglering när det ammar.

Det var då jag kände stopp och belägg! Alltså, för att det ska vara gällande så innebär det att spädbarnet faktiskt har en mamma som praktiserar fri amning. Långt ifrån alla mammor gör det. Jag kände flera som tex tog bort barnet från bröstet efter 20 min. Oavsett om barnet slutat suga eller ej. Jag kände också föräldrar som stenhårt (fortfarande år 2010) ammade var 3:e, var 4:e, var annan timme, varesig barnet ville eller ej. Alltså ej fri amning.

Det lustiga med sådana här "experter" är att de verkar tro att förädrar som flaskar sina barn (ger ersättning eller bröstmjölk på flaska) tvångsmatar barnen och även fast barnet slutar äta så trycker man in flaska i munnen på ungen igen. Jag kan berätta att det inte är så. Vi flaskade Lill-Fisan, lite de 2 första månaderna och helt efter det. Vårat BVC rekommenderade "fri flaskning" på samma sätt som man rekommenderade "fri amning". Dvs, när barnet visar att det vill äta så får det äta, även om barnet precis ätit för 1 timme sedan. Barnet får också sluta ät när det vill. Barnet kanske bara suger i sig 10 ml av de 50 man blandade och sen bara ligger och myser i din famn med flaskan i munnen. Det är också ok. Man tvingar inte flaskbarn att äta (hur skulle det gå till?). Så nu undrar jag vad personalen på Sahlgrenska menar, egentligen, för jag förstår inte.

Fast å andra sidan så kanske flaskade barn hinner få i sig mer mat än ammade. Det kanske kommer snabbare ur flaskan än ur bröstet? Fast ändå kanske inte. Vi som ammat har väl alla varit med om mjölkdroppande/sprutande bröst?

Personligen tror att det kanske kan vara andra mekanismer än själva amningen som sådan som hänger ihop med övervikt eller inte. Det som jag tror egentligen påverkar är kanske föräldrarnas inställning till kost och motion. Det kanske även är så att föräldrar med en sund syn på dessa saker ammar i större utsträckning? I så fall kan jag förstå resultatet och att man kanske tolkar det så om man inte samtidigt gjort en attitydundersökning hos föräldrarna. För jag fattar verkligen inte hur man tvingar ett spädbarn att äta mer från en flaska än vad det skulle ha gjort från ett bröst.

Men vad vet jag, jag är ju bara en morsa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det handlar om riktigt nyttigt FETT , MÄTTAT FETT!
Femtio procent av människors mjölk är mättat fett, redan vid två års ålder så vill Livsmedelsverket att barn ska dricka mellan mjölk och äta kemiskt smör! Se Er om kring därav fetmans explosion de senaste trettio åren. Man blir inte mätt på light och äter därav för mycket av "mat "som inte är naturlig för människo djuret. Finns det feta djur i naturen?