fredag 23 mars 2012

Göra medicinen lite roligare eller, a case for astma

Ja, då är det konstaterat. Lill-Fisan har så kallad barn/förkylnings astma. Det här har med största sannolikhet varit anledningen till det eviga VAB-ande under hösten och alla höga febertoppar vid minsta förkylning. Det är nämligen så att så hon inte har varit sjuk sen vi började medicinera. Våran ständigt småfebriga och trötta unge är som bortblåst och kvar är en glad, sjungande, envis och gosig liten unge. Helt fantastiskt skönt!

Det enda är att den här medicinen inhaleras. Den inhaleras med hjälp av en inhalator som är ett ca 20 cm långt, genomskinligt plaströr. I den ena änden sitter ett gummilock med hål i och i den andra en slags backventil som gör att man kan suga i sig det som finns i röret men inte blåsa in saker i röret. Vid backventilen sitter en liten gummimask (tänk lustgas fast storlek barn) fast. I änden med gummilocket så sprutar man in själva medicinen.

Hela det här paketet är en aningens otymplig och eftersom den ska packas med till dagis varje dag så tänkte lilla mamma (jag) att det kanske kunde vara trevligt att ha den i något finare än en 2 liters fryspåse från ICA.

Så jag sydde en liten neccissär, eller ett "case" för den som vill vara internationell.




Jag har ofta för dåligt tålamod för att följa beskrivningar så jag måttade klippte och sydde. Jag är speciellt nöjd med formen på det lilla "locket".



För er som undrar kan jag meddela att det är mycket roligt att plocka ur och i alla sina medicinska tillbehör.

2 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Jättefint!!

Fiffiga Systrar sa...

vilken smart grej! Blev superfint! Vi önskar en fin fin helg! kram emelie och elin