tisdag 3 januari 2012

Ung och dum?

Igår när jag satt och scrollade igenom nyheterna så läste jag om den 19-åriga flickan som hade ropat hem en jävla monsterhummer på 4,6 kg i en auktion på internet. Till det facila priset av 4500 kr fick hon denna monsterhummer. I en liten blänkare på DN.se (ja, det är min  favvo-nyhetssite) talade flickan om att hummern inte hade gått att äta "skalet var som pansar". Tydligen skulle de göra ett försök att såga upp skalet med sticksåg dagen efter.

Jag undrar, hade hon någon vuxen i närheten när hon gjorde detta urbota korkade beslut att ropa hem en hummer för 4500 kr (var fan får en 19-åring 4500 att bränna på en hummer ifrån!?!?!??)? Antagligen inte. Hade hon haft det hade den vuxna antagligen kunnat tala om att ja, skalet kommer vara stenhårt. Men en så stor hummer är oftast inte ätbar endast på grund av att man inte kan komma in i den. Så stora hummrar är ofta ganska så sega och broskiga i det lätt dysmakande köttet. Stora hummrar är ofta inte goda har jag hört. Jag har ätit en 1 kg hummer en gång, den var ta mig tusan på gränsen till ätbar.

En dag senare på samma nyhetssite går det att läsa att unga kvinnor run 18-19 år som shoppar mot faktura på nätet är en av de största växande grupperna hos kronofogden. Jag har själv funderat över hur jag ska lära Lill-Fisan konceptet pengar framöver. Jag använder aldrig pengar i dess fysiska form. Eller, jag använder mynt och sedlar ytterst sällan. Jag sticker in mitt lilla kort i terminalen, knappar in min kod och så är prylarna mina. Hur många gånger har jag inte sagt till henne att "mamma måste betala först", men hur tusan ska hon fatta vad man betalar med och att det man betalar med kan faktiskt ta slut. Det enda bevis att det finns något att betala med är ju siffrorna på skärmen i internetbanken. Inte särskillt konkret för en 1,5 åring. Kanske inte heller för en 18-åring...

Jag gissar att dessa unga tjejer som handlar oätliga hummrar för 4500 och ger sig själva betalningsanmärkningar för att de är lite för snabba i mus-klickar-fingret kanske inte heller hajjade det där med pengar. Men vad jag vill veta är vad var det som deras föräldrar missade? Jag vill verkligen inte att Lill-Fisan ska få betalningsanmärkningar som 18-åring så hon inte kan få lägenhet och flytta hemmifrån bara för att hon inte fattat att man kan inte köpa massa prylar man inte har pengar till. Jag kanske måste börja använda lite mer cash i framtiden.

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Lea tycker vi kan köpa nya pengar om våra är slut, eller så erbjuder hon oss sin sparbössa :-D