tisdag 17 april 2012

Det skulle varit "Glad påsk!" för 1,5 veckor sen...

Det här var meningen att det skulle bli ett inlägg sent på påskafton. Icke sa Nicke! Det har inte blivit särskillt mycket av varken blogg eller pyssel sen jag kom tillbaka från påskfirandet. Av olika orsaker. Maken har monopoliserat datorn (vi måste verkligen köpa en till), det har hänt (eller, inte hänt) en del saker i mitt liv som har gjort att jag inte direkt har haft någon lust att var så himla fiffig och käck och blogga en massa. Men nu börjar jag komma upp på banan igen.

Vi firade påsken ute i semesterhuset i Stockholms skärgård. Det var härligt idylliskt och snöigt. Tack gode guuuud var det i alla fall sol och relativt snöfritt på påskafton. Det betydde att den traditionsenliga skattjakten kunde äga rum utomhus. Alla barnen hade fått en karta över tomten och kryss markerade var ägget var gömt. Sen hade mormor och morfar även tillverkat "strutsägg" av gips som även de hade en liten godisgömma i sig. Jag kanske ska återkomma med ett DIY-inlägg om hur man gör gipsägg....

Här kommer ett litet bild pot-purri dagen till ära, ett litet EFIT om man så vill.

Storkusinen hjälper Lill-Fisan att navigera kartan

Men vad är det som gömmer sig under granriset...?

Ett fin-fint påskägg med härliga godsaker i!

Hur man öppnar ett strutsägg när man är 2 år. Back to basic med en sten.

Efter skattjakten var det dags för påsklunchen. Jag måste erkänna att jag blev så himla fokuserad på att äta all god mat att jag helt glömde bort att fotografera den härliga buffén vi dukat upp. Men bordsdekorationerna gjorda av storkusinen och hans mamma hann jag med.


Vackra små fågelbon av torrt gräs med små härliga chokladägg i.

Till efterrätt hade jag bistått mormor med att göra dekorationerna till den härliga chokladtårtan hon bakat. En liten kanin i marsipan med både ett stort och flera småägg att titta fram bakom. Det stora ägget är penslat med pulverfärg för att få den tonade effekten.






1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

åh men ninisen, så söt!