söndag 2 september 2012

Barpyssel från 80-talet

Jag är säkert inte den enda att tycka att helgens väder har varit allt annat än inbjudande till utomhusaktiviteter. Därför fick jag en idé att jag skulle göra något riktigt roligt för min lilla dotter.

När jag var barn gick jag inte på dagis, jag gick hos privat dagmamma. Hon hade 2 söner. Den ena var 1 år yngre än mig och den andra var 2 år äldre. Det behövs väl inte sägas så himla mycket mer än att det var jag och lillkillen som hängde. Dessutom var jag alltid lite rädd för den stora.

Hur som helst, när vi småkids vill måla och stämpla (av någon anledning var det mycket exklusivt att stämpla, vet inte varför) så gjorde min dagmamma inte så som min första reflex är; Springa till Panduro och shoppa roliga stämplar. Nä, Min dagmamma gjorde egna stämplar, med potatis.

Potatisstämplar är precis vad det låter som. Stämplar som man har skurit ut ur potatishalvor. Jag kommer ihåg att min dagmamma skar ut stämplarna på fri hand. Med blandat resultat. Ibland blev de fantastiska och ibland, tja... "men om man tittar noga kan man säga att det är en snöflinga...". Jag däremot är en fegis och ogillar starkt att misslyckas. Därför förmarkerade jag med ett smalt vasst föremål konturerna på mina stämplar. Det blev faktiskt ganska så mycket bättre då.


Det tråkigt var att Lill-Fisan inte riktigt såg tjusningen med stämplar, men det kommer väl. Hon målade färg på stämpeln, satte ner den på pappret och fortsatte sen att måla sin hand och gjorde handavtryck istället.

Men jag, å andra sidan, stämplade glatt på. Och jag måste säga att jag tycker att det blev över förväntan. Nu har jag redan börjat fundera, det här måste man ju kunna ha till mer än att bara stämpla på papper sådär.

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Superfina potatisstämplar! Om nått år så är hon fast, lilltjejen :-D