tisdag 17 maj 2011

Boob grazing

Ja, nu har jag varit inne och hittat roliga artiklar på DN.se. Inte så att det är tramsigt att ta illa vid sig när man blir tafsad på. Det är inte trevligt och inget man uppskattar hur mycket tafsaren än hävdar att han bara gjorde det för att visa sin uppskattning. Till sådnan har jag bara en sak att säga: Du snubben, köp en blomma då om du absolut måste uttrycka din uppskattning i handling. Det är lika bra att här och nu klargöra att jag absolut inte tycker att det är okej när någon tar sig friheter med någon annans kropp. Det är alltid fel! Men, man kan välja hur man reagerar och personligen kan jag känna att den här reaktionen var något överdriven.
Jag undrar bara hur man som kvinna känner sig när man inser att man attraherar seriefigurer. Nå, kvinnan i artikeln kände sig i alla fall så fullkomligt krängt (vad är det med detta ord!?) och ansåg att incidenten hade lett till " ”permanenta skador” som lett till att hon ”hindrats från att fullgöra sina arbetsuppgifter” och resulterat i ”stor ekonomisk skada” för henne. Kvinnan uppgav även att hon drabbats av ”en svår chock som drabbat hela hennes nervsystem” och att hennes semester ”ödelades”". Jag kan förstå om semestern blev solkad, kanske till och med ödelagd om man har jobbiga situationer bakom sig.

Jag har en väninna och en natt när vi stod och väntade på taxi vid S:t Eriksplan i Stockholm så dök det in en yngre herre under vårat paraply. Han var vänlig och rättså berusad (vem var inte det?) och upprepade gånger så snuddade han av "misstag" min väninnas bröst. Han har fått namnet "the boob grazer". Hur som helst så kan jag inte minnas att min väninna någonsin led av permanenta skador eller att "chocken" drabbade hennes nervsystem. Vi mest skrattar åt det hela.

Men hur ser det ut när man får permanenta skador av att Kalla Anka har tafsat en på tutten? Ett stort handavtryck eller? Hur hindrar det en att fullgöra sina arbetsuppgifter? Ja, om man är i en bransch där ens bröst är av största vikt för arbetsuppgifterna, kan jag se problemet. Och en så stor chock att det drabbade hennes nervsystem, wow... Det är allvarliga grejor, jag menar, grabbarna i gulfkrigen ligger i lä.

Det är inte så att jag vill förringa händelsen. Det var verkligen skit av Ankan så då ska Ankan få skit. Naturligtvis har kvinnan rätt till att kräva upprättelse på något sätt. Men om man måste riva upp himmel och jord och stämma hela nöjesparken för en boob grazer, får sådana allvarliga men av den isolerade händelsen att man inte kan jobba längre och ens nervsystem är satt ur spel, ja, då har man antagligen en heeelt annan problembild än en tafsande Anka. Jag menar att jag har svårt att tro att den grazande ankan var det som gjorde att man inte klarade av att jobba längre. Det måste ligga något annat bakom.

Självklart skulle jag bli jäkligt irriterad om detta hände mig, men räcker det inte med att få killen i kostymen sparkad? Säkert bara någon collage unge som inte riktigt fattat att det som är ok på ett "frat party" är inte ok ute i riktiga världen. Men det är väl det stora landet i väst i ett nötskal antar jag, att överdriva en enskild händelses inverkan på hela enns liv för några dollar. Let's sue the bastards!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul skrivet, Fisan! Fy på ankan, men kvinnan såg förmodligen en tillfällighet att göra storkovan på amerikanskt vis!

Åke

Anonym sa...

Skulle inte kunnat säga det bättre själv!

Mycket bra!

//Namnlös

Anonym sa...

Kändes lite som att tanten vill tjäna en slant. I vilket annat land som helst hade hon nog lappat till Kalle så hade saken varit ur världen..

Anonym sa...

I Amerikanska konstiga rättsystem alla kan kräva storkovan för vilken anledning som hellst.
Den här är en mycket bra exemplar.