söndag 29 maj 2011

Mamma, älskade mamma

Nå, har ni ringt lilla mamma? Har ni sagt hur bra hon är och hur glada ni är att ni har henne? Om inte är det dags att lyfta telefonluren så snart ni har läst detta.

Det är ju mors dag idag och jag letar ju alltid efter en anledning till att baka tårta. Så idag har denna wanna-be-konditor slagit till igen. Som jag skrivit tidigare så är jag lite less på traditionella sockerkaksbottnar så jag har börjat experimentera med andra. För att slå flera flugor i en smäll så håller jag på att prova fram den ultimata midsommartårtan. Dagens botten var tanken att det skulle bli en marängbotten som var som ett skal. Alltså, med kanter.

Det är ju så att när det kommer till experiment och när det blir så att man blir lite ivrig att sätta igång och inte läser på tillräckligt innan, så blir det kanske inte alltid som man önskade. Marängen blev inte så styv som jag önskade så den rann lite när jag försökte spritsa upp kanterna, men man lär så länge man lever. Sen blev jag lite förvånad hur mycket den reste sig under gräddning. Detta är något som jag måste konsultera min konditorguru Jan Hedh om. Men, det blev ett skal, typ.

Marängskal som inte riktigt blev som jag tänkt.

När det kom till fyllningen hade jag tänkt mig någon form av lime/jordgubbsfyllning. En jordgubbsmousse är ju tämligen lätt att sno till och speciellt nu när det finns riktigt fina färska jordgubbar. Men det där med lime var knepigare. Jag hade ingen lime curd, orkade inte göra en (då det innebar att jag var tvungen att gå till affären för att handla) men jag hade en burk med lemoncurd i kylen. Lemon curd är ju rättså hård så för att få den lite mer hällbar så värmde jag burken i ett vattenbad och det verkade gå bra. Botten av marängskalet fylldes med lemon curd.

marängskal fylld med lemoncurd
Efter det så fyllde jag upp resten av formen med jordgubbsmoussen och ställde in hela härligheten i kylen. Efter ett par timmar kunde jag lägga upp den och lägga en sista hand vid min alldeles egna mors dag tårta.

Färdig!
Jag måste säga själv att jag tycker att det blev himla snygg, även om jag tycker det är svårt att dekorera med frukt och få det att se bra ut. Dessutom blev den vansinnigt god, om än lite söt, och den är en stark kandidat till den ultimata midsommartårtan.

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Jag ringde mamma (och frågade om det gick bra att vara barnvakt till mina troll när jag hade en egen-mamma-dag på stan ;-)). Fast hon fick ju en lite tårta också, min fina mamma :-)

Som jag sagt många gånger, kan jag få bo hos er och äta din mat och dina bakverk? Jag hatar att laga mat och göra sånt som inte syns, vill bara dekorera ;-) (fast du måste bli vegetarian först)