söndag 15 maj 2011

Tårtan för den lilla familjen

Jag var i min favoritaffär igår och inhandlade en bakform som är 18 cm i diameter liten. En trevlig liten bakform att göra tårta i för den lilla familjen. Igår var ju jag och lillfisan ensamma så när vi kom hem från stan så körde vi igång med tårtbaket.

Det finns egentligen ingen anledning att göra en tårta den här veckan men söndagsmiddagen blir så mycket trevligare med lite tårta till efterrätt. Jag är lite less på den klassiska sockerkaks tårtbotten så igår provade vi att göra tårtbottnar av ett mandelkaksrecept. Mycket trevligt. Lite riven mandelmassa, ägg, ytte pytte lite mjöl att röra ut bakpulvret i och sen var det färdigt! Lillfisan tittade på med stooora ögon när mamma vispade ägg och mandelmassa så att det yrde.

Efter floppen med devli's food cake bottnar (kolla in påsktårtan), där jag insåg alldeles för sent att det var en dålig ide att försöka dela den som man gör med en klassisk tårtbotten, bestämde jag mig för att grädda 3 enskilda bottnar. Det hela förlöpte väl och en gräddningstid på ca 12-15 min visade sig vara det optimala. På vägen hem från stan hade vi varit i affären för att inhandla söndagssteken (fasiken, det bara ooosar prettomorsa om mig...) och där hade vi även hittat alldeles fantastiska jordgubbar. Dessa jordgubbar skrivades och ett tunt lager vispad grädde breddes på den första botten och sedan ett lager jordgubbar och ytterligare lite grädde. Nästa lager såg likadant ut. Eftersom det gick att få tag på så fantastiska jordgubbar så bestämde jag mig för att istället för det sedvanliga marsipanlocken skulle den här tårtan bli årets första jordgubbstårta. Jag menar, jag måste ju träna och ta fram den ultimata jordgubbstårtan till midsommar.

Så nu när det inte skulle vara någon marsipan på tårtan så var jag ju tvungen att tänka ut något annat kreativt. Jag menar, man kan ju inte bara ha grädde. Guuuud så tråkigt (pretto, pretto och lite mera pretto)! Jag bestämde mig för en limefrosting på cream cheese, lite vispad grädde (kom igen, jordgubbstårta utan grädde alls... nä) och färska jordgubbar. Tyvärr orkade jag inte rota fram ett nytt recept på cream cheese frosting då det receptet jag har blir lite gulaktigt i färgen. Jag ville ju att det skulle vara vitt.

Jag gav mig också på uppgiften att försöka spritsa korgmönster. Det var verkligen lättare sagt än gjort och det blev faktiskt ett jäkligt pissigt resultat som ni inte kommer att få se. Korgmönstret blev utsmetat och ny dekoration tänktes ut. Summan av kardemumman när det gäller att spritsa mönster på de lodräta tårtkanterna så ska man inte ha en 1-åring som står och drar en i byxbenet och gnäller. Det gör det hela något stressande och korgmönster blir åt helvete. Generellt så är jag ny på att spritsa så jag får nog träna lite mer så ska det nog gå tillsist.
Årets första jordgubbstårta

Men det näst viktiga, tårtan blev god och uppskattat av maken och mig. Men kvalade den in som midsommar tårta? Nja... Jag är inte helt säker. Saker som jag vill förbättra fast inte några stora saker. Men tillräckligt mycket för att jag ska få en anledning att provbaka ny midsommartårta. Men jag har nog bestämmt mig för att det blir en tårta i smakerna lime och jordgubbe. Så himla klassiskt och fräscht.

Lillfisan hade fått gå och sussa när tårtan serverades, så hon blev utan idag. Dock så sparade jag 4 fina jordgubbar till henne som hon kan få imorgon av sin pappa. Jordgubbar är för övrigt den sak som hon nuförtiden blir hysterisk om hon ser men inte får. Hon smakade färska jordgubbar för första gången i fredags.

Inga kommentarer: