onsdag 1 februari 2012

Semlor

Semlor verkar vara något vansinnigt Svenskt. Om man ska vara petig så äter man semlan på fettisdagen som traditionellt inleder fastan. Fettisdagen brukar infalla i slutet på februari någonstans. Nuförtiden kan man börja köpa semlor 1a januari vanligtvis.

Jag som är en anal jävel när det gäller traditioner har frångått det för semlans skull. Jag menar, hur ska man annars hinna prova sig igenom alla semmelproducenter för att hitta den bästa semlan och sen hinna vråläta av den. Semlorna försvinner mer eller mindre efter fettisdagen så man har liksom inte tid att hålla på traditionerna här.

Än så länge har jag hunnit med 3 olika producenter. Först åt jag en semla på Thelins. Det var bland det äckligaste jag ätit. Det absolut äckligaste, som fick mig att må illa resten av dagen, var grädden som hade fått någon millimeters seg hinna ytterst. Asäckligt!! Jag som gör lite tårtor då och då kan ju bara tänka mig hur länge de där semlorna varit sparade för att få det där gräddskalet. Så, aldrig mer Thelins!

Sen köpte jag och maken ett duopack på City Gross. Jag som är lite matpretto tyckte det var jobbigt och jag kände mig billig... lite trailer-trash och var tvungen att gnöla lite om att baka själv och så vidare. Men det skulle jag få äta upp (hahahahaha!) när jag kom hem. De var svingoda! Inte nog med att de var billiga mot Thelins som dessutom var under all kritik, de var riktigt goda.

Idag har jag provat semla från Balders Bageri (tror jag de heter) i Solna Centrum. De var riktigt bra, den bara slank ner. Fluffig och fin grädde. Bullen kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag allid, utan undantag, kör hetvägg. Så bullen är alltid mjuk och lite... slemmig, hehe. Ja, såhär i skrift så låter det lite äckligt, men jag tycker det är gott. Ni som inte vet vad hetvägg är JFGI!

Inga kommentarer: